AB InBev trekt de stekker uit het amberkleurige bier Ginder Ale, Alken-Maes stopt tegelijkertijd met Op-Ale. De beide lokale bieren verliezen aan populariteit en volume.
Niet meer populair
Amberkleurige bieren zijn niet meer in de mode. Dat blijkt uit de gelijktijdige beslissing van AB InBev en Alken-Maes om respectievelijk Ginder Ale en Op-Ale uit het assortiment te halen. Het verkochte volume van de beide bieren daalt en ze weten hun lokale populariteit – Ginder-Ale komt van Merchtem, Op-Ale van Opwijk – niet meer te overstijgen, bericht De Standaard.
De trend gaat vandaag meer naar sterke blonde bieren of tripels, wat ook vragen doet rijzen over de toekomst van andere soortgelijke bieren. AB InBev garandeert niettemin dat de vergelijkbare producten Vieux Temps en Bass Pale Ale “momenteel niet ter discussie” staan. Bovendien kan de productie ooit opnieuw worden opgestart. “Het recept wordt bewaard, net zoals de gisten. Ooit kan iets weer populair worden”, aldus woordvoerder Laure Stuyck tegenover de krant.
Brouwerij Palm laat weten dat van zijn gelijknamige amberkleurige bier nog tien miljoen flesjes per jaar worden verkocht op de Belgische markt. “Geen haar op ons hoofd denkt er aan om het te schrappen”, aldus de brouwerij. Ook het Bolleke De Koninck, dat zich als Antwerps stadsbier profileert, houdt goed stand.