Bierbrouwer AB InBev heeft in het derde kwartaal niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Analisten hadden al maar een kleine groei van het volume verwacht, maar het Braziliaans-Belgische bedrijf moest zelfs een daling slikken.
Budweiser verliest marktaandeel
In het derde kwartaal van 2017 daalde het verkochte volume van AB InBev met 1,2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de eigen bieren was er zelfs een daling van 1,5%. Boosdoeners waren de Verenigde Staten en Brazilië, die de groei in Mexico, Argentinië en Afrika volledig teniet deden. In Brazilië daalde het volume met 4% en in de VS was dat zelfs met 6%, vooral vanwege het slechte weer het voorbije kwartaal.
Dat valt ook te zien aan de resultaten van het Amerikaanse Budweiser: daar daalde de totale omzet met 2,2%, terwijl er buiten de VS net een groei was van 4,4%. Zowel Budweiser als Bud Light verloren in het thuisland marktaandeel. Stella Artois ging er wereldwijd dan weer met 0,9% op vooruit.
Integratie verloopt vlot
Ondanks die dalende volumes steeg de kwartaalomzet van AB InBev toch met 3,6% naar 14,74 miljard dollar (12,5 miljard euro), maar dat was nog steeds onder de verwachtingen. De EBITDA steeg dan weer met 13,8% naar 5,73 miljard dollar (4,9 miljard euro), maar dat was tevens minder dan de verwachte 5,76 miljard dollar.
De integratie van SAB Miller een jaar na de overname verloopt dan weer wel goed. De verwachte besparingen door synergiën tegen oktober 2020 worden zelfs met 400 miljoen dollar verhoogd naar 3,2 miljard dollar (2,7 miljard euro). Van dat bedrag is momenteel al meer dan de helft behaald.