Na twee jaar corona hebben mensen wel wat over voor een frisse pint: hogere prijzen kunnen de pret niet bederven bij AB InBev. Consumenten kiezen zelf ook steeds meer voor de duurdere merken.
Pintjes boven alles
AB InBev groeide vorig kwartaal flink, niet zozeer omdat mensen meer dronken – het volume steeg ‘slechts’ met 3,4% – maar vooral omdat consumenten bereid zijn meer te betalen voor hun biertjes. De omzet steeg met 11,3% en klokte zo hoger af dan de 10,4% die analisten verwachtten, bericht Bloomberg.
CEO Michel Doukeris heeft het over een “gezond evenwicht tussen volume en prijs”, nu consumenten steeds vaker voor de premiummerken van de groep kiezen en de prijsstijgingen van de afgelopen maanden de vraag niet doen afnemen. Alleen in China is de bierverkoop door de aanhoudende coronabeperkingen gedaald. In Latijns-Amerika (met name in Brazilië, Colombia en Mexico) verkocht de Stellabrouwer zelfs fors meer bier.
Ook de operationele winst (ebitda) bleef zo toenemen, ondanks de sterk stijgende kosten voor graan, energie en verpakkingsmateriaal. De operationele winst steeg zo met 7,2% naar 5,1 miljard dollar (5 miljard euro). Voor de rest van het jaar houdt ’s werelds grootste brouwer vast aan zijn verwachting 4 à 8% meer winst te halen.