AB InBev brengt zijn Aziatische tak dan toch niet naar de beurs. Het aandeel zou te duur zijn voor vooral Amerikaanse beleggers. Wat één van de grootste FMCG-beursnoteringen ooit moest worden, valt zo plots in het water.
Tien miljard dollar mislopen
Op 19 juli had de beursnotering van AB InBev in Azië, de vennootschap Budweiser Brewing Company, op de beurs van Hongkong een feit moeten zijn. Die beursgang beloofde de biergigant uit Leuven in het beste geval zowat 9 miljard euro op te leveren en zou één van de grootste beursgangen uit de FMCG-geschiedenis betekenen. Net voor het weekend maakte CEO Carlos Brito echter bekend dat de beursgang er voorlopig toch niet komt, omwille van “verschillende factoren” die de topman weliswaar niet nader noemde. Alleen de “heersende marktomstandigheden” worden expliciet vermeld.
Met het geld had de brouwerijgroep willen investeren in verdere groei in Japan, maar ze had vooral ook haar hoge schuldenberg wat willen afbouwen. Onder meer door de overname van SABMiller in 2016 loopt de schuldenlast bij de multinational immers op tot zowat 90 miljard euro.
Te weinig interesse
De ware toedracht zou tegenvallende interesse in het aandeel zijn, dat volgens analisten te duur werd aangeboden. In plaats van de verhoopte negen miljard euro zou de initiële beurswaardering wellicht slechts rond de 7 miljard euro uitkomen. Volgens Reuters stootte de inzetprijs vooral op weerstand bij Amerikaanse beleggers voor de lange termijn, die daardoor voor minder intekenden dan eerst voorzien.
Het was al opvallend dat AB InBev de Aziatische dochter hoger waardeerde dan het moederbedrijf zelf: de brouwerijreus ging voor een intekenprijs van 16 tot 18 keer de brutobedrijfswinst, terwijl dat bij het AB InBev-aandeel zelf slechts op 11 keer de winst ligt.
Analisten maken zich nu weliswaar zorgen over hoe het dan wel verder moet met de hoge schuldenberg van AB InBev. Brito zal vermoedelijk snel met een plan B op de proppen moeten komen om de banken en aandeelhouders gerust te stellen. Op de beurs kelderde het aandeel alvast na de bekendmaking.