Het bekende Amerikaanse biermerk Budweiser komt naar Nederland: de Belgische brouwerijreus AB InBev introduceert het bier eerst in de horeca, later dit jaar ook in de retail.
‘The King of Beers’
Het Amerikaanse biermerk ‘Bud’ is voortaan ook in Nederlandse cafés te krijgen. Nog dit jaar zal het pilsbier, dat volgens brouwer AB InBev het grootste biermerk ter wereld is, vervolgens de retail binnenrollen. “Wij gaan het Nederlandse bierlandschap opfrissen en introduceren met Bud een internationaal premium pilsener met een onderscheidende positionering. We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is”, legt directeur bierbrouwerij Nicolas Bartholomeeusen uit.
Budweiser wil in Nederland voor “een bredere doelgroep gaan”, aangezien het bier een zachte, ‘doordrinkbare’ en minder bittere smaak zou hebben. Toch mikt AB InBev met de nieuwkomer vooral op jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Het lichte bier, dat onder meer met rijst wordt gebrouwen, heeft een alcoholpercentage van 5%. AB InBev wil met de introductie dan ook vooral de concurrentie aangaan met Heineken.
Onder de branding ‘The King of Beers’ gaat Bud voor de Nederlandse introductie samenwerkingen aan met “het talent van de toekomst”, om “hen te inspireren, helpen taboes doorbreken en met hen het waarmaken van dromen te vieren”. In eerste instantie zal het merk vooral te vinden zijn in horecazaken in en rond Amsterdam, daarna volgt een verdere expansie.