Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.
Ook top 10 in dalende lijn
In 2016 daalde de totale omzet van de hypermarkten met 2,6% naar 20,8 miljard euro, op vergelijkbare basis en zonder brandstofinkomsten was er sprake van een omzetdaling van 1,5%. Toch blijkt uit gedetailleerde cijfers dat de hypermarkten het in 2016 een stuk slechter deden dan in 2015: zo was er in 2016 bij 73% van de vestigingen sprake van een omzetdaling. Een jaar eerder was dat nog ‘maar’ 60%.
Ook zijn er meer winkels met een grote omzetdaling: in 2015 zag 24% van de hypermarkten zijn omzet met meer dan 2% dalen, maar in 2016 is dat al opgelopen tot 42%. Een op acht zag zijn omzet zelfs met meer dan 4% dalen. Omgekeerd is er bij slechts 6% van de supermarkten sprake van een groei van 2% of meer.
Het verval is ook te zien bij de grootste hypermarkten van Carrefour: in 2009 waren er nog vijf die een omzet haalden van meer dan 200 miljoen euro, terwijl dat er momenteel nog maar drie zijn. Alles samen hebben de tien grootste hypermarkten sinds 2009 maar liefst 275 miljoen euro aan omzet verloren. Bovendien is er in die top 10 geen enkele hypermarkt die er in slaagde om zijn omzet op te krikken.