Digitale disruptie veroorzaakt wereldwijd een sterke groei voor online boodschappen. De opkomst van nieuwe e-commercemodellen en ecosystemen dwingt traditionele spelers om zich snel en grondig aan te passen.
“Het verhaal is maar net begonnen”
De impact van digitalisering op de foodwereld valt niet te onderschatten: tegen 2023 zal de markt voor online boodschappen in Europa met 66% groeien tot 47 miljard euro aan omzet, zegt een nieuw onderzoek van IGD in opdracht van The Consumer Goods Forum. Het marktaandeel van e-commerce in FMCG zal hier dan 2,5% bedragen, tegenover 1,8% in 2018. Dat is overigens nog klein bier vergeleken met de verwachte groei in Noord-Amerika (+152%) en Azië (+196%).
Foodretailers en fabrikanten kunnen zich maar beter schrap zetten, waarschuwt CEO Susan Barratt van IGD: “Digitalisering heeft de voedings- en consumentenindustrie al flink verstoord en getransformeerd, maar het verhaal is nog maar net begonnen.” Ze gelooft dat gevestigde retailers hard en snel zullen moeten werken, om de impact van online specialisten en nieuwe ecosystemen te beperken of om ermee in concurrentie te treden.
Naar een ‘e-commerce 2.0’
IGD voorspelt dat het belang van strategische samenwerkingen tussen retailers en technologiebedrijven snel zal toenemen. Geavanceerde digitale technologie zal fysieke retailers helpen om de datakloof met ‘pure players’ te dichten, artificiële intelligentie zal de handelsrelatie tussen retailers en hun leveranciers transformeren. De meest geavanceerde traditionele retailers zullen diversifiëren om minder afhankelijk te worden van de verkoop van producten.
Bleef e-commerce tot nu toe een eerder gestandaardiseerd gegeven, dat dient zich nu een ‘e-commerce 2.0’ aan met nieuwe, creatieve verkoopmodellen. Pure players openen eigen offline winkels of gaan allianties aan met traditionele retailers. Meer fabrikanten gaan rechtstreeks verkopen aan de consument, via gezamenlijke bestelplatformen en marktplaatsen. Sommige logistieke spelers zullen retailer worden. Social commerce verovert de wereld.
Er ontstaan nieuwe ecosystemen, die retail- en consumentendiensten koppelen aan logistiek, financiële diensten en technologie. Door het centraliseren van data en het gebruik van geavanceerde technologie krijgen die ecosystemen realtime inzicht in consumentengedrag zodat ze snel kunnen inspelen op verandering, shoppers een doorgedreven personalisering kunnen bieden, en zo hun winstgevendheid verhogen.
Regio | Online omzet 2018 | Online omzet 2023 | Groei | Online aandeel 2018 | Online aandeel 2023 |
Azië | 101 | 299 | 196% | 3,4% | 7,5% |
Noord-Amerika | 25 | 62 | 152% | 1,5% | 3,4% |
Europa | 32 | 53 | 66% | 1,8% | 2,5% |
(Bedragen in miljard dollar, bron: IGD/The Consumer Goods Forum)