Geen verrassingen
Delhaize publiceerde enkele weken geleden al voorlopige kwartaalresultaten, die vanochtend allemaal bevestigd zijn: 214 miljoen euro bedrijfswinst, vergelijkbare omzetgroei van +1,9% in de Verenigde Staten en van +2,4% in België en sterke winstmarges in de VS (4,2%) en België (5,1%). Eén cijfer, dat van de omzet, werd wel ietwat naar boven bijgesteld: de groepsomzet bedraagt 5,52 miljard euro; enkele weken geleden was er sprake van 5,5 miljard euro.
Het was vanochtend dus vooral uitkijken naar de winst, en die klokte het voorbije kwartaal af op 61 miljoen euro. Ter vergelijking: tijdens het eerste kwartaal van 2012 leed de groep nog een verlies van drie miljoen euro.
“We boekten een sterk eerste kwartaal, ondersteund door hogere opbrengsten en winstgevendheid bij Delhaize America en Delhaize België, gedeeltelijk dankzij de gunstige weersomstandigheden. De geherpositioneerde Food-Lion-winkels bleven goed presteren, en in België bleek het consumentengedrag sterker dan verwacht. De activiteiten in Zuidoost-Europa werden beïnvloed door prijsinvesteringen in Griekenland en door een hoge inflatie in de andere landen”, aldus Pierre-Olivier Beckers, wiens vertrek vanochtend aangekondigd werd – en dat was wél een verrassing.
Marktaandeel “onder druk”
In België verkocht Delhaize het voorbije kwartaal voor zo’n 1,2 miljard euro. “De handelsinflatie van 2,2% en expansie waren de voornaamste vectoren van deze groei. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 13,4% tot 63 miljoen euro.” Ondanks het “sterker dan verwachte consumentengedrag in België” heeft Delhaize in ons land wel wat terrein moeten prijsgeven ten opzichte van de concurrentie.
De Belgische distributiegroep bevestigt zijn jaardoelstelling voor een onderliggende bedrijfswinst van 775 miljoen euro, hetzij 3,6% lager dan vorig jaar.