Nu Carlsberg Rusland kwijt is, duikt de nettowinst van de Deense brouwer bijna 5,5 miljard euro onder nul. Toch zijn de vooruitzichten voor 2024 positief.
“Sterk platform voor groei”
Carlsberg boekte vorig jaar 4,7% meer omzet, goed voor 73,59 miljard Deense kronen (9,9 miljard euro). Dat was iets meer dan verwacht, maar wel volledig te danken aan prijsverhogingen. Het volume zakte immers met een half procent.
Toch verschilt de situatie sterk van markt tot markt. In Azië groeide het autonome volume met 3,7%, in West-Europa was er een daling van 2,3%. De premiummerken, zoals Grimbergen, deden het goed. CEO Jacob Aarup-Andersen besluit daarom dat Carlsberg “een sterk platform” heeft om verder te groeien.
Russisch beslag
De brouwerijgroep wil de komende jaren blijven inzetten op duurdere bieren en op Azië. Daarvoor is het zelfs bereid om de sales- en marketinginvesteringen met meer dan 10% te verhogen. In 2024 verwacht Carlsberg een daling van de inflatie en mede daardoor 1 à 5% een autonome groei van het bedrijfsresultaat.
In 2023 was er nochtans een nettoverlies van 40,77 miljard Deense kronen (5,5 miljard euro), grotendeels omwille van afschrijvingen in Rusland. De Russische overheid legde vorig jaar beslag op Carlsbergs Russische activiteiten en het verzet daartegen lijkt weinig uit te halen. Integendeel, een Russische rechtbank trok vorige maand ook nog de intellectuele eigendomsrechten in.