Zonder aankoop Carola nog stijging met 2,9%
Spadel is het bedrijf boven de merken Spa, Bru, Wattwiller en Brecon Carreg. In de tweede helft van 2013 kwam daar het Franse regionale merk Carola bij, maar ook zonder die laatste toevoeging zou de groei van de omzet nog steeds 2,9% hebben bedragen.
In België steeg de omzet in 2013 met meer dan 5%. Dat kwam zowel door een meerverkoop als door een gunstige productmix, die gepaard ging met de goede prestaties van de kleine formaten van 33cl, 50cl en 1l. Die zijn per liter immers duurder dan grotere flessen.
Spadel zegt daarmee beter te hebben gedaan dan het globale thuisverbruik van waters. Dat nam vorig jaar met 2,3% in volume en met 3,3% in waarde toe. Nochtans was daar een sterke concurrentie van de huismerken en de hard discounts waar te nemen, aldus het bedrijf.
Verkoop in Nederland stijgt weer
In Frankrijk steeg de omzet van filiaal Wattwiller 2,5 %, ook dat was sterker dan de marktgroei. In volume nam die weliswaar nog lichtjes toe, maar in waarde was er wel een daling door een sterke promotionele druk. Het merk Carola, dat Spadel verwierf door de overname van Eaux Minérales de Ribeauvillé, kende over het hele jaar een omzetstijging met 2%.
In Nederland, lang een moeilijke markt voor Spadel, steeg de omzet met ongeveer 1%. De verkoopsvolumes vinden stilaan hun vroeger niveau terug na de tijdelijke onbeschikbaarheid van sommige producten in belangrijke supermarkten, al blijft er een sterke concurrentie van de goedkope merken.
In het Verenigd Koninkrijk tekende Brecon Carreg een omzetstijging met bijna 10% op. Het bedrijf profiteerde er van gunstige zomeromstandigheden.
De komende maanden wil Spadel verder investeren in zijn merken, met een bijzondere aandacht voor Carola, terwijl het elders de kosten onder controle wil houden.