In 2016 heeft McDonald’s België 44,5 miljoen klanten over de vloer gekregen: dat zijn er 2,5 miljoen meer dan een jaar eerder. Onder andere het succes van de nieuwe McDo 2.0-formule heeft bijgedragen tot de groei van de fastfoodketen.
Tevredenheid over nieuw concept
Vorig jaar introduceerde McDonald’s in een aantal Belgische filialen het nieuwe concept, waarin wordt gewerkt met à la minute bereiding van hamburgers, bestelzuilen en tafelbediening. Momenteel is het concept bij 15 vestigingen in België te vinden, maar op termijn moet het in alle vestigingen geïmplementeerd worden.
Tot nu toe is de feedback van de klant over de nieuwe formule overwegend positief: klanten vinden de tafelbediening bijzonder handig en de vrees voor minder menselijk contact en een terugval van de tewerkstelling leek onterecht. “Door de bediening aan tafel is er net meer menselijk contact tussen de klanten en onze medewerkers. Bovendien heeft McDo 2.0 één à twee extra arbeidsplaatsen gecreëerd in de restaurants waar het geïmplementeerd werd. We hebben dus eigenlijk meer personeel nodig: om de klanten te begroeten, ze te begeleiden bij de bestelzuilen en ze aan tafel te bedienen”, zegt Muhudin Aydin, die verantwoordelijk was voor de implementatie van McDo 2.0.
Ook de medewerkers zijn positief over de nieuwe formule, omdat ze zo meer contact met de klant en meer flexibiliteit hebben. In 2017 zal het concept dan ook tegen hetzelfde tempo verder uitgerold worden.