Groeiend volume en hogere prijzen
De winst daalde daarentegen wel met 43,5 procent, naar 157 miljoen euro, door een daling in goodwill: zonder die factor zou de winst gestegen zijn met 17,6 procent naar 327 miljoen euro. De bijzondere waardevermindering kwam er, omdat de resultaatverwachtingen in Europa naar beneden zijn bijgesteld als gevolg van de aanhoudende crisis.
Grote groeiers binnen het bedrijf waren kindervoeding (+10,8 procent in volume) en zuiveldranken in Azië en Afrika (+10,8 procent in volume). Ook het volume van merkkaas steeg met 9,5 procent, dankzij een toenemende export.
Het totale volume van FrieslandCampina groeide met 3 procent, een stijging ten opzichte van de 2,4 procent van 2012. Verder werd er ook 559 miljoen euro geïnvesteerd in het uitbreiden van de productie van kindervoeding en de melkverwerking. In Europa bleef er wel druk op het volume en de omzet, vanwege de aanhoudende economische crisis.
“Een goed jaar”
“2013 was voor FrieslandCampina een goed jaar. De verbetering van het resultaat is vooral het gevolg van volumegroei in de drie strategische groeicategorieën (kindervoeding, zuiveldranken en merkkaas), het doorberekenen van de hogere garantieprijs, verdergaande efficiencyverbeteringen in de productie en kostenbeheersing bij de Europese werkmaatschappijen”, zegt CEO Cees ’t Hart.
In 2014 verwacht FrieslandCampina verder te groeien in kindervoeding en zuiveldranken in Azië en Afrika, al wordt er wel rekening gehouden met toenemende concurrentie van lokale aanbieders.