Uit een steekproef van Omroep Brabant bij Albert Heijn blijkt dat de prijzen aan de kassa niet altijd overeenkomen met die op het prijskaartje in de winkel. De supermarktketen zegt niet exact te weten hoe groot het probleem is, maar meent dat het weinig voorkomt.
Mensenwerk
De lokale omroep trok op onderzoek in elf vestigingen van Albert Heijn en controleerde er telkens tien tot vijftien producten. In 36 gevallen bleek de prijs die uiteindelijk werd aangerekend aan de kassa niet overeen te komen met de in de winkel geafficheerde prijs. In bijna alle gevallen viel het verschil in het nadeel van de klant uit en het bedroeg maximaal 69 eurocent.
Albert Heijn schrijft de prijsverschillen toe aan het te laat wisselen van de prijskaartjes bij de schappen. “Het is slordig, maar het blijft mensenwerk”, zegt een woordvoerder aan Distrifood. “Mijn ervaring is dat het weinig voorkomt”, klinkt het nog. De supermarktketen zegt verder geen exact beeld te hebben van hoe vaak de prijzen verschillen.
In elk geval bestaan er grote verschillen tussen de filialen onderling: bij de winkels die reeds uitgerust zijn met elektronische prijskaartjes, werden geen afwijkende prijzen vastgesteld. Van de in totaal 950 winkels wil Albert Heijn er dit jaar trouwens nog 150 uitrusten met die digitale prijskaartjes, precies om dergelijke fouten in de toekomst uit te sluiten.