Dat Albert Heijn in België blijft, heeft niets te maken met Jumbo, zegt Delhaize-CEO Xavier Piesvaux. Hij ziet beide formules van de fusiegroep marktaandeel winnen. Waarschuwing aan de merkfabrikanten: “We weigeren prijsverhogingen.”
Geen kannibalisatie
Samen hebben Delhaize en Albert Heijn nu een marktaandeel van ongeveer 26% in België, tegenover zo’n 31% voor Colruyt. “We willen die kloof dichten”, zegt Delhaize-topman Piesvaux aan De Standaard. De beslissing om Albert Heijn op de Belgische markt te houden heeft alleszins niets te maken met de komst van Jumbo, benadrukt hij: “Jumbo is voor ons een non-event.” Met zijn twee winkelmerken kan Ahold Delhaize de hele markt afdekken. Albert Heijn blijft zich wel beperken tot één formule: AH to go-gemakswinkels hoeven we in België dus niet meteen te verwachten, zo lijkt het.
De CEO benadrukt dat van kannibalisatie geen sprake is. Albert Heijn pikt nauwelijks klanten af: “Van alle supermarktformules die er in België zijn, zien we dat een Albert Heijn het minst impact op ons heeft als er een open gaat in onze buurt. Albert Heijn spreekt een deel van de markt aan die we niet bij ons over de vloer krijgen, discountgerichte mensen aangetrokken door de ‘Hollandse prijzen’ maar ook door een assortiment dat meer op Nederland gebaseerd is.” Beide formules winnen marktaandeel.
Digitale wijnshop
De nauwere samenwerking zal Delhaize toelaten om nieuwe stappen te zetten in de digitale versnelling. De helft van de digitale verkopen zijn al thuisleveringen. Via de zelfstandige winkels biedt de retailer een ‘vandaag besteld, vandaag afgehaald’-concept aan. Afhaalpunten van bol.com komen er vanaf het tweede kwartaal: eerst in Antwerpen, daarna elders. Zulke afhaalpunten trekken immers bijkomende klanten aan.
Delhaize heeft ook grote ambities met wijn online: “We geloven dat we online meer wijn kunnen verkopen en denken na over een digitale wijnshop. We gaan dat niet via Bol.com doen, maar onder de vlag van Delhaize.be. We kijken nog hoe precies. De ambitie is er om de digitale verkopen van Delhaize te verhogen en via Delhaize ook digitale verkopen in andere Europese landen te realiseren.”
Piesvaux lost tot slot ook een schot voor de boeg richting merkfabrikanten: “De producenten spreken over duurdere productiekosten. We weigeren in de onderhandelingen met de leveranciers zoveel mogelijk van die prijsverhogingen. Doordat we opnieuw meer klanten over de vloer krijgen, staan we sterker in die onderhandelingen.”