Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.
Alleen groei dankzij wisselkoersen
In wat Ceconomy het derde kwartaal van haar boekjaar noemt, ging de omzet er met 1% op vooruit naar 4,59 miljard euro. In West-Europa stagneerde de omzet. Wisselkoerseffecten speelden echter in het voordeel van de Duitse retailgroep: zonder wisselkoerseffecten daalde de omzet met een procentje. In Oost-Europa en Turkije ging de omzet met liefst 15,5% omhoog.
Die gunstige effecten kunnen echter van korte duur zijn, want analisten maken zich zorgen over de oplopende spanningen tussen Turkije en de Verenigde Staten, en de sterke negatieve impact daarvan op de koers van de Turkse lira. Vandaag hebben Media Markt en Saturn samen 69 winkels in Turkije, maar het bedrijf had tot nu toe forse expansieplannen in het land. Die komen nu op de helling te staan: CEO Pieter Haas geeft toe dat het plannen om er in de komende jaren nog 20 winkels te openen, gaat heroverwegen.
“Of het nog steek houdt om aan de huidige snelheid te blijven investeren, zal afhangen van hoe de dingen lopen in de komende weken en maanden. We hebben onze bezorgdheden, maar zien geen reden om onze langetermijnvisie voor Turkije te veranderen”, zegt Haas net nadat Turks president Erdogan een boycot uitriep op alle Amerikaanse elektronica (inclusief Apple-producten) en zich zelfs klaar voor oorlog verklaarde.
Metro-belang verliest waarde
Ook het aandeel van 10% dat Ceconomy nog heeft in Metro breekt de holding zuur op: aangezien een reorganisatie van Metro in Rusland de koers van dat aandeel naar beneden duwt, moet Ceconomy haar participatie met 138 miljoen euro naar beneden toe bijstellen.
In de komende vijf jaar wil Ceconomy 250 miljoen euro aan kosten besparen. Voor het gebroken boekjaar 2017/18 blijft de elektronicagroep bij zijn prognose van een lichte omzetstijging en een stijging van de brutowinst tot rond maximum 5%.