Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.
Meer producten
In de eerste Google Shops werden wel heel wat producten van Google enkel getoond, maar na die eerste tests wil Google nu ook effectief gaan verkopen. Het aantal producten met ‘Made by Google’ als stempel is dan ook fiks de hoogte in gegaan, nadat Google enkele weken geleden samen met de Pixel 2 en Pixel 2 XL heel wat producten voorstelde.
Daardoor komt voor Google ook de nood om meer van het retailgegeven in handen te krijgen. Bij smartphones is dat minder belangrijk, omdat die in heel wat landen worden verkocht via telecomoperatoren, maar Google biedt nu veel meer aan en moet die producten dus bij de klant zien te krijgen.
De vraag is echter op welke schaal Google eigen winkels wil openen. Als het hier en daar over een aantal pop-upwinkels gaat, dan zal dat bijzonder weinig impact hebben op de totale omzet van het bedrijf. Langs de andere kant is het twijfelachtig dat Google een volledige keten aan eigen winkels wil uitbouwen, vooral omdat ondanks de uitbreiding het aantal eigen producten nog niet zo groot is.