Plaats maken voor nieuwe klanten
De keten geeft momenteel kortingen tot 80% om zoveel mogelijk plaats te maken voor een nieuw aanbod in de winkels. Voorts heeft ze een lijst gemaakt van een dertigtal locaties waar een nieuwe kleinere winkel van de groep zou kunnen komen. Het concern wil ook speelgoed van Lego en Playmobil gaan verkopen, evenals kleine elektrische huishoudtoestellen en producten van Belgacom.
De verruiming van het aanbod moet meer consumenten aanspreken. Nu steeds meer mensen hun boeken en cd’s online kopen, is deze productcategorie te beperkt geworden om te overleven.
Omzetdaling versnelt stap naar kleinere winkels
Veel keus had de keten niet: de omzet bleef immers dalen: vorig jaar nog zakte die van 197,3 miljoen euro naar 193,4 miljoen euro. Bovendien bleef de verbetering van de webwinkel uit en leken de plannen om het aanbod te verruimen in de koelkast te zitten. En ook in de geplande opening van nieuwe kleinere winkels zat geen vaart.
Naast een verruiming van het aanbod komt er ook een bijsturing van het winkelpark, dat nu uit negen grotere vestigingen bestaat. Fnac wil ook kleinere verkooppunten openen, weliswaar met eenzelfde gamma als in de grote vestigingen. De onderneming heeft alvast een lijst opgemaakt met een dertigtal potentiële locaties.
In Frankrijk heeft Fnac de bocht al gemaakt. Daar kon de daling van de omzet vorig jaar worden beperkt tot 1,8%.