Dure frank en dalende vraag vanuit Azië
Vorig jaar was de Zwitserse horloge-industrie goed voor een omzet van ruim 22 miljard Zwitserse frank (zo’n 20 miljard euro), maar door de dure Zwitserse frank prijst het land zich uit de markt en de exportcijfers voor het derde kwartaal vallen dan ook flink tegen. De Zwitserse horlogefederatie sprak van een “tegenvallende maand september” met een “exportdaling van 7,9%“. En dat “werpt een schaduw op de vooruitzichten voor het hele jaar 2015.”
Behalve de dure Zwitserse frank speelt ook de zwaar teruggevallen vraag vanuit Azië de Zwitserse horlogemakers parten: alleen al de export naar Hongkong ging er liefst 20% op achteruit.
Een andere bedreiging voor de alpiene horlogemakers zou de Apple Watch kunnen zijn: volgens marktonderzoekbureau IDC gingen er in het tweede kwartaal 3,6 miljoen over de toonbank (Apple zelf geeft “uit concurrentieoverwegingen” geen cijfers vrij). Tegelijk zagen de Zwitsers hun verkoop in de Verenigde Staten, het thuisland van Apple, met liefst 17,6% teruglopen.
Zwitserse horlogefabrikanten als Swatch (slim horloge mét betaalfunctie) en zelfs Tag Heuer (smartwatch in november) hebben het geweer dan ook van schouder veranderd, maar of hun tegenoffensief nog op tijd komt, zal de toekomst uitwijzen.