De Chinese smartphonemaker Xiaomi heeft in Rotterdam zijn eerste Benelux-winkel geopend. Met de zogeheten Mi Store wil het technologiemerk onlineverkoop combineren met offline ervaring.
“Benelux geweldig potentieel”
In het winkelhart van Rotterdam, op de Korte Lijnbaan, is sinds vandaag een flagshipstore van Xiaomi open. Het is de eerste winkel van de Chinese elektronicaproducent in de Benelux. De opening van de vestiging, die het merk een Mi Store noemt, kadert naar eigen zeggen in de strategie van het bedrijf om onlineverkoop te combineren met de offline ervaring van een fysieke winkel.
Op een oppervlakte van 510 vierkante meter toont Xiaomi voor het eerst in de Benelux zijn volledige smartphone-assortiment, maar de producent wil er ook duidelijk maken dat ze meer doet dan alleen telefoons maken. Zo zijn er ook verschillende wearables, keukentoepassingen en verzorgingsproducten te zien. Het merk ontwikkelt immers ook andere slimme hardware die in een ‘internet of things’-ecosysteem passen.
Ou Wen, Head of Western Europe, noemt de winkel een mijlpaal: “De Benelux is een economische krachtpatser en een voorloper op het gebied van branding. De regio is een prioriteit voor ons in West-Europa, dat op zijn beurt een prioriteit is binnen onze algemene wereldwijde expansie. De Benelux-regio heeft een relatief hoge koopkracht en een geweldige high-end potentie en vormt zo een ideaal testveld voor Xiaomi om zijn brand awareness verder te vergroten.”
In 2019 kwam Xiaomi voor het eerst naar de Benelux met een lokaal kantoor in Amsterdam. In januari 2020 vestigde Xiaomi een van haar West-Europese hoofdkantoren in de technologiehub Den Haag.