In het laatste kwartaal van 2015 is de tabletverkoop wereldwijd teruggevallen met 13,7 procent. In totaal gingen er zo 65,9 miljoen tablets over de toonbank. Op jaarbasis was er sprake van een verkoop van 206,8 miljoen tablets.
Apple blijft op kop
Dat is een daling van 10,1 procent, zo blijkt uit de cijfers van IDC. Het enige segment dat wel nog goed verkocht, was tablets met een optioneel toetsenbord, zoals de Microsoft Surface. Daar verdubbelde de verkoop op jaarbasis naar 8,1 miljoen stuks.
Die tablets worden door veel consumenten aanzien als een perfecte vervanger voor een pc of laptop, waardoor de prijs ook minder van belang is. Niet enkel Microsoft pikt een graantje mee van die trend. Ook Apple speelt er op in met de nieuwe iPad Pro.
Apple blijft ook de grootste op het vlak van tabletverkoop, met een marktaandeel van 24,5 procent. Het wordt op verre afstand gevolgd door Samsung (13,7 procent), Amazon (5,2 procent), Lenovo (3,2 procent) en Huawei (2,2 procent). Enkel Amazon en Huawei wisten in 2015 meer tablets te verkopen dan een jaar eerder. Bij Apple viel de verkoop in het vierde kwartaal zelfs bijna met een kwart terug.