Apple heeft het voorbije kwartaal nog maar de helft van het aantal Apple Watches verkocht dan een jaar eerder. Ook het marktaandeel ging er fiks op achteruit.
Hele markt daalt
In het voorbije kwartaal werden er volgens IDC 1,6 miljoen slimme horloges van Apple verscheept, dat is maar liefst 55% minder dan een jaar geleden, toen er 3,6 miljoen exemplaren verkocht werden. Het marktaandeel kreeg ook een fikse klap en daalde van 72 naar 47%. Apple blijft zo wel de grootste leverancier van smartwatches.
Samsung staat met 600.000 stuks, 200.000 meer dan vorig jaar, op de tweede plaats. De totale markt van de smartwatch was in het tweede kwartaal goed voor 3,6 miljoen stuks, een jaar geleden was dat nog 5,1 miljoen.
De daling komt niet helemaal onverwacht, aangezien de Apple Watch in het tweede kwartaal van vorig jaar gelanceerd werd en er dus een grote stormloop was, maar het is toch de eerste keer dat Apple moet toekijken hoe de populariteit van één van zijn producten zo snel daalt. De verkoop van de iPhone steeg bijvoorbeeld negen jaar op rij. Een nieuwe versie van de Apple Watch zou de verkoop terug kunnen aanzwengelen, menen analisten.