Virtuele en toegevoegde realiteit zorgen ervoor dat shoppers meer geneigd zijn om iets te kopen, blijkt uit een nieuw doctoraatsonderzoek aan de VUB. “VR en AR vullen hiaten van de traditionele marketing op”, klinkt het.
Echter en beter dan foto of video
Virtuele realiteit (VR) en toegevoegde realiteit (augmented reality of AR) bieden “ontzettend veel potentieel voor zowel klassieke retail als e-commerce”, besluit Helena Van Kerrebroeck uit haar doctoraatsonderzoek aan de VUB. Producten die via VR of AR worden getoond, voelen dichterbij en ‘echter’ aan voor consumenten, en dat verhoogt de klantbeleving.
Van Kerrebroeck testte hoe mensen reageren op merken en producten als ze met behulp van VR of AR worden getoond. In het geval van VR bleken ze beduidend positiever tegenover het merk of product te staan dan proefpersonen die ‘gewone’ tweedimensionale video’s en foto’s te zien kregen. Bovendien waren deze klanten ook meer geneigd om het product effectief aan te kopen.
“Het grote voordeel dat VR heeft op 2D of 3D-materiaal, is dat het een ervaring biedt en iets als het ware tot leven wekt. Een sterk voorbeeld is het promoten van een reisbestemming: tijdens een van onze experimenten lieten we proefpersonen kennis maken met een exotische bestemming via VR, een 360°-video en foto’s. Opnieuw bleek de VR-groep het meest positief en geneigd om de vakantie te boeken”, legt de onderzoekster uit.
Met AR lijken producten al van jou
Toegevoegde realiteit werkt in een online omgeving eveneens goed om producten virtueel te testen, aldus nog het onderzoek. Wie online shopt met AR beschouwt een product sneller als zijn bezit en zegt ook een positievere shopervaring te beleven. Dat bleek uit een test waarbij proefpersonen konden winkelen via een pc, via een smartphone met touchscreen (zodat er al een aanraking is) en via een tablet met een AR-toepassing om producten virtueel in hun eigen omgeving te plaatsen.
“Ook dit is een interessante vaststelling, zeker voor e-commerce. Een van de drempels die mensen tegenhoudt bij onlineshoppen is dat ze moeilijk kunnen inschatten hoe dat product er in hun eigen omgeving zal gaan uitziet. Denk maar wanneer je een kledingstuk vindt of een meubel. Via AR kan je dat passen of in je interieur zetten, zonder het echt aan te raken of echt te zien”, zegt VUB-professor Kim Willems, die het onderzoek mee begeleidde.
Marketing gaat radicaal veranderen
Een experiment in een druk winkelcentrum, waarbij een reeks shoppers een VR-bril opzetten, toonde nog aan dat consumenten dankzij virtuele realiteit minder drukte ervaren en in het algemeen meer tevreden zijn over het winkelcentrum. Ze zeiden bovendien meer geneigd te zijn om terug te komen. VR kan dus ook de winkelomgeving verbeteren, aldus het onderzoek.
“VR en AR zullen de manier waarop bedrijven producten aan de man brengen en ook het consumentengedrag de komende jaren radicaal veranderen”, besluit Willems.