De afgelopen drie jaar opende franchiseketen Vanden Borre Kitchen wel vijftien nieuwe winkels en ook voor dit jaar staan er zeker vijf op de planning. Aan kandidaat-uitbaters geen gebrek: “We gaan proactief op zoek naar sterke ondernemersprofielen.”
“Geen toeval”
De afgelopen drie jaar zag keukenspecialist Vanden Borre Kitchen zijn winkelnetwerk in ons land groeien met vijftien vestigingen, naar een totaal van 25. Onder meer in Gerpinnes, Hannut, Oostende en Wetteren kwamen er winkels bij. Ook dit jaar wil de keten verder groeien: “We openen de komende maanden al zeker vijf vestigingen, onder andere in Hognoul, Gembloux, Aalst en Zaventem”, zegt expansiemanager Wim Desmedt.
“Onze expansie is geen toeval”, benadrukt hij in een gesprek met RetailDetail. “We zijn in 2017 gestart. Een nieuw merk creëren is een iteratief proces, je moet bijschaven, groeien, tot je een matuur bedrijf bent met een stevig businessmodel. In 2020 hadden we een tiental winkels, en toen hebben we beslist de expansie te versnellen. Doordat we onze plaats in de markt verdiend hebben, vinden de kandidaat-franchisenemers de weg naar ons.”
“Witte raven creëer je zelf”
De franchiseketen slaagt erin om voldoende geschikte kandidaten te vinden, dankzij een doortastend rekruteringsbeleid. “We vertrekken niet van een project waarvoor we dan gaan rekruteren, we doen het andersom: we gaan proactief op zoek naar goede ondernemersprofielen, en dan gaan we op zoek naar projecten die passen bij die kandidaat. In de klassieke rekrutering loop je altijd achter de feiten aan, met het risico dat je soms een compromis moet sluiten over de kwaliteit van de kandidaat. Wij hebben een pool aangelegd van geïnteresseerde kandidaten, en we bellen ze als we een opportuniteit hebben.”
Om welke profielen het dan gaat? “Geen investeerders, wel ondernemers met betrokkenheid, doorzettingsvermogen, flexibiliteit. Ze moeten het ondernemerschap in de genen hebben. Je hoeft geen expert in keukens te zijn, die kennis brengen wij wel bij. De synergie tussen de expertise van de franchisegever en de ondernemingszin van de franchisenemer, daar zit het succes. We zorgen bijvoorbeeld voor een doorgedreven opleiding, gedurende zeven weken. Witte raven vind je niet, die moet je zelf creëren, door ze intensief te begeleiden.”
“Vicieuze cirkel van promoties”
Wat zijn de troeven van Vanden Borre Kitchen op een toch al druk bezette keukenmarkt? “Je moet je differentiëren. Wij gaan voor de 100% gepersonaliseerde keuken die past bij het budget en de ruimte van de klant. We stappen niet mee in de vicieuze cirkel van promoties: klanten willen in alle transparantie hun keuken kunnen kopen. We geven een laagsteprijsgarantie, zonder spectaculaire acties. De klant weet dat die prijs de beste prijs is. Ook service is super belangrijk, want de keuken moet ook geplaatst worden. Daarom zoeken we ook ondernemers die gedreven en service-minded zijn.”
Groeit de keukenmarkt nog? “2020 en 2021 waren uitzonderlijke jaren dankzij de coronacrisis. Belgen beseffen dat ze moeten blijven investeren in hun vastgoedproject, waar ze nog een meerwaarde kunnen creëren – met het spaarboekje lukt dat niet. Wij hebben niet de indruk dat die markt nu aan het afkalven is. Maar wat de markt ook doet: je moet altijd proberen de beste te zijn. Dat is wat wij en onze franchisenemers doen.”
Vanden Borre Kitchen is geen uniek geval: in België is de franchisesector goed voor een jaaromzet van 19,5 miljard euro, ongeveer 20% van het totaal van de detailhandel en de horeca. In totaal stellen de 9.460 betrokken winkels 58.500 mensen tewerk, blijkt uit cijfers van de Belgische Franchise Federatie.