Groei van marktaandeel op thuismarkt
Exclusief Mistergooddeal zag Darty de groepsomzet in zijn eerste kwartaal groeien met 2% (-0,3% op vergelijkbare basis). In Frankrijk, met 80% van de omzet nog altijd veruit de belangrijkste markt, bedroeg de groei zelfs 2,4% (+1,1% op vergelijkbare basis). “We hebben opnieuw beter gedaan dan de Franse markt”, zegt een tevreden topman Régis Schultz: “De zomersolden waren zeer goed en we hebben volop geprofiteerd van het gunstige weer, met een sterke verkoop van witgoed” (o.a. koelkasten en airco).
Toch is het niet al rozengeur en maneschijn: de vorig jaar overgenomen webshop Mistergooddeal realiseerde in het boekjaar 2014-2015 een exploitatieverlies van 7,7 miljoen euro op een omzet van 77 miljoen euro en drukte ook het voorbije kwartaal op de groepsresultaten: inclusief Mistergooddeal zakten zowel de groepsomzet (-0,2%) als de omzet in Frankrijk (-0,4%).
Toch gelooft topman Régis Schultz dat de webshop dit boekjaar break-even kan draaien: “Mistergooddeal heeft in de maand augustus voor het eerst sinds lange tijd weer winst gemaakt”, klinkt het, als gevolg van de sterkere focus op witgoed en grote huishoudtoestellen en het afstoten van minder lucratieve productreeksen.
Krimp in Nederland, groei in België
In de Lage Landen zag Darty de omzet bij dochters Vanden Borre en BCC een half procentje groeien. Vooral de onlinepoot zette een sterk resultaat neer: die groeide liefst 32% en is intussen al goed voor 14% van de totale verkoop. In België wist Vanden Borre (dat binnenkort ook met keukenwinkels start) opnieuw met groei aan te knopen op vergelijkbare basis.
Op vergelijkbare basis ging de omzet in de Benelux echter 5% achteruit, doordat de Nederlandse tak te maken kreeg met een ’tweecijferige daling’ als gevolg van de invoering van een nieuw distributiesysteem. Dat bleek het voorbije kwartaal een negatieve impact te hebben op de beschikbaarheid van tal van producten.