Media Markt-Saturn start het nieuwe jaar met een nieuw management en raad van bestuur. Reden: de vertwijfeling die heerst binnen de hoogste rangen van Media Markt-Saturn. De toekomst is onzeker wegens falende resultaten bij Saturn, hevige discussies over de voor- en nadelen van e-commerce en spanningen binnen de geledingen. Wie zal aan het langste eind trekken?
Roland Weise en de internetkwestie.
Het vertrek van Media Markt-Saturn CEO Roland Weise kwam als een donderslag bij heldere hemel. De toekomst van online retail bij Media Markt en Saturn bleek voor hem een halszaak.
Het online gebeuren wordt door grote Metro-baas Eckhard Cordes als een absolute prioriteit gezien, terwijl Roland Weise daar duidelijk zijn bedenkingen bij had. Cordes redeneert van zijn kant vooral vanuit de financiële markten. Het verder ontwikkelen van de e-commerce zou een sterke bonus betekenen voor de beursnotering van het aandeel van Metro, die tenslotte meerderheidsaandeelhouder bij Media-Saturn is.
Roland Weise had er echter problemen mee omdat de online retail absoluut nog niet rendabel is en zware investeringen zal vergen. Vooral niet te vergeten is bovendien dat de online verkoop sterk de Media-Saturn winkels kannibaliseert. Daarenboven zet e-commerce hevige druk op de marges, aangezien webshops doorgaans concurreren door middel van een erg agressieve prijzenpolitiek. Succesvolle e-commerce markten als Duitsland en Nederland getuigen daar al van.
Saturn ontgoochelt.
Er kan echter weleens meer achter het plotse vertrek van Weise zitten. Insiders weten dat Roland Weise een zeer sterke verdediger was van Saturn Frankrijk. In het najaar van 2010 heeft Media Markt-Saturn zich nochtans genoodzaakt gezien de Franse activiteiten van Saturn af te stoten.
Na ruim tien jaar aanwezigheid op de Franse markt, was Saturn er nog steeds niet in geslaagd een substantieel marktaandeel te verkrijgen. In 2009 bedroeg de omzet van de Franse activiteiten van Media Markt-Saturn 583 miljoen euro, waarvonder 34 Saturn-vestigingen.
HTM Group, de holding achter concurrerende elektronicaretailer Boulanger, neemt nu alle 34 Noord-Franse winkels over. Die verkoop was een persoonlijke nederlaag voor Roland Weise. En, met hem, een nederlaag voor de profilering van Saturn.
Het wordt al te vaak vergeten dat Saturn geen onverdeeld succes is. In België is er nota bene slechts één Saturn-winkel die goed draait, nameijk de vestiging in Wilrijk. Zo valt op te maken uit de gepubliceerde resultaten van Media Markt en Saturn. Ook internationaal staat Saturn op de helling. Er rommelt dus nog veel meer bij Media-Saturn.
Zelfs het leven van beide merken hangt aan een zijden draadje. In theorie zijn er nochtans heel wat winkelopeningen gepland in België in 2011, onder meer in Gent en Mechelen. Het wordt echter nog afwachten of die winkels nog onder de Saturn-vlag zullen varen.
Schone lei in raad van bestuur.
In het kader van bovenstaande troebelen is de ingrijpende herschikking van de volledige raad van bestuur van Media Markt-Saturn uitermate veelzeggend. Niet alleen is een nieuwe CEO aangesteld, de raad van bestuur werd tegelijkertijd grondig herbekeken.
In Media-Saturn’s persmededeling van 13.12.2010 wordt zelfs impliciet gezegd dat bij de herschikking van de board van Media-Saturn meer nadruk wordt gelegd op het nog duidelijker profileren van de twee merken Media Markt en Saturn. Het duidt erop dat ze bij de elektronicaretailer beseffen dat een betere brand positionering nodig is.
De huidige leden van de raad van bestuur staan bovendien heel dicht bij de anciens, de zelfstandige winkeluitbaters van de formule. Hun belangen moeten nu worden geconfronteerd met de roep om e-commerce vanwege de financiële markten.
Op dit moment rust op die manier zware druk op de vele store managers. De uitdaging van het nieuwe management wordt ongetwijfeld om de nodige sereniteit te brengen in het geheel. En om uit te maken hoe dat geheel er nu precies uit moet komen te zien.