Minder printjes, meer fotogeschenken
Spector ziet zijn jaarresultaten voor 2012 nog rood kleuren door zijn mislukte retailverhaal. De verkoop van een groot aantal winkels aan Krëfel in Luxemburg en aan meerdere spelers in België bracht uiteindelijk 4,8 miljoen euro op. Door het flinke verlies tijdens de eerste drie kwartalen zadelt Photo Hall de fotogroep uit Wetteren wel nog op met een verlies van 2,6 miljoen euro.
De resterende foto-activiteiten (onder de merknaam Smartphoto, het vroegere ExtraFilm) lieten een omzetdaling van 2,1% optekenen. Het slechte nieuws is dat het afdrukken van analoge en digitale prints blijft dalen en nog lang niet wordt goedgemaakt door de stijging van fotoboeken, kalenders en fotogeschenken (+10%). Het goede nieuws is dat de winstmarges op die laatste wel groter zijn, waardoor de winst alsnog steeg met 7% tot 4,4 miljoen euro.
Daarnaast is Spector ook nog actief in de verkoop van fotoproducten en -apparatuur aan bedrijven en zelfstandigen. In die afdeling bleef de omzet stabiel maar daalde de winst.
Gezocht: retailpartners
In het laatste kwartaal kenden de digitale activiteiten een stijging van 4%, onder andere door de lancering van nieuwe producten. Ook in 2013 zullen er tientallen nieuwe producten worden toegevoegd aan het gamma fotogeschenken.
Verder is het bedrijf ook te spreken over het eerste retailpartnership met Standaard Boekhandel. “Daarbij worden de digitale producten van Smartphoto op de website van retailpartners aangeboden. Deze aanpak zal in 2013 in meerdere landen verder worden uitgerold”, klinkt het op de hoofdzetel in Wetteren.