De verkoop van smartwatches is in het eerste kwartaal van 2016 meer dan verdrievoudigd. Daardoor gingen er de voorbije maanden meer dan vier miljoen smartwatches over de toonbank. Apple is daarbij goed voor meer dan de helft van het marktaandeel.
Apple domineert
In het eerste kwartaal van 2015 werden er 1,3 miljoen smartwatches verkocht, maar in 2016 is dat aantal gegroeid naar 4,2 miljoen smartwatches, een stijging van 223%. Voornamelijk een sterke vraag in Noord-Amerika, West-Europa en Azië hebben de verkoop gedreven. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2015 is er wel een fikse daling van 48%: toen werden er immers 8,1 miljoen smartwatches verkocht, maar dat grote verschil is vooral te wijten aan de feestdagen.
Apple verkocht in het eerste kwartaal van 2016 2,2 miljoen smartwatches, goed voor een marktaandeel van 52%. In het laatste kwartaal van 2015 had Apple wel nog een marktaandeel van 63%. Ook in deze sector is het Koreaanse Samsung de dichtste achtervolger van Apple, al moet Samsung het bij de smartwatches wel doen met een marktaandeel van slechts 14%, goed voor 600.000 verkochte smartwatches.