In het vierde kwartaal van 2015 werden er wereldwijd 8,1 miljoen smartwatches verscheept, terwijl er datzelfde kwartaal in totaal 7,9 miljoen horloges ‘made in Switzerland’ werden verkocht.
Groei van 315,6% dankzij Apple
De groei van de smartwatchsector is ronduit fenomenaal, zo meldt marktonderzoeksbureau Strategy Analytics: werden er in het vierde kwartaal van 2014 nauwelijks 1,9 miljoen slimme horloges verkocht, dan waren dat er eind vorig jaar in hetzelfde kwartaal al 8,1 miljoen. Een stijging met liefst 315,6%. Tegelijk begint de markt voor de Zwitserse horloges te krimpen: van 8,3 miljoen stuks eind 2014 naar 7,9 miljoen eind 2015. Een daling is dat met 4,8%.
Dat er voor het eerst meer smartwatches dan klassieke Zwitserse horloges verkocht zijn, is volledig op naam te schrijven van Apple. De Apple Watch haalde het voorbije kwartaal een marktaandeel van liefst 63% en heeft daarmee een ruime voorsprong op het nummer twee, het Zuid-Koreaanse Samsung. Dat heeft een marktaandeel van zo’n 16 procent.
“De Zwitserse horloge-industrie heeft zeer laat gereageerd op de ontwikkeling van de smartwatches”, zegt directeur Neil Mawston van Strategy Analytics. “Ze heeft haar kop in het zand gestoken, hopend dat het fenomeen wel zou overwaaien. Zwitserse horlogemerken – zoals TAG Heuer – zijn samen goed voor amper een klein percentje van de smartwatchverkoop in het vierde kwartaal van 2015. Hun achterstand op Apple, Samsung en andere concurrenten in de snel groeiende categorie van smartwatches is enorm.”