Van 3 miljoen naar 100 miljoen toestellen
Het kan snel gaan. In 2010 verkocht Huawei wereldwijd 3 miljoen smartphones, in 2015 zullen het er al meer dan 100 miljoen zijn. De meer gesofisticeerde modellen van het bedrijf slaan goed aan in het Westen, de goedkopere basisversies vinden meer aftrek in de ontwikkelingslanden.
De cijfers over het derde kwartaal van de Amerikaanse marktonderzoeker IDC zijn sprekend. Toen verscheepten alle verkopers van smartphones wereldwijd 6,8% meer, bij Huawei bedroeg de toename 61%. Bijna tien keer zo veel dus.
De afkoeling van de Chinese smartphonemarkt, die steeds meer een vervangingsmarkt wordt, werd daarbij opgevangen door een sterke toename van de export. De sterke wereldwijde verkopen zorgen er ook voor dat de doelstellingen van het bedrijf worden overtroffen. Begin dit jaar stelde Huawei een toename met 20% voorop. In 2014 bedroeg de stijging tegenover het jaar voordien 21%.
Hoge investeringen in onderzoek en ontwikkeling
Huawei schrijft de spectaculaire vooruitgang onder meer toe aan zijn innovatieve karakter. Vorig jaar investeerde het concern 14,2% van zijn omzet in onderzoek en ontwikkeling. Het beschikt daarvoor wereldwijd over zestien gespecialiseerde onderzoekscentra.
In de eerste zes maanden van 2015 behaalde Huawei op zijn verkopen een operationele marge van 18%. Dat was wel licht minder dan de 18,3% van het halfjaar voordien.