Toestel herkent producten en liedjes
Wil Amazon met zijn smartphone commercieel succes boeken in een al verzadigde markt, dan moet het met enkele extra’s kunnen uitpakken. Dat heeft de e-tailer maar al te goed begrepen, want één van die nieuwe snufjes is de automatische herkenning van producten. Wie iets inscant, kan er informatie over opvragen en het zelfs meteen bestellen – uiteraard via Amazon zelf. De software herkent meer dan 70 miljoen items.
Ook laat het systeem overigens toe om liedjes te identificeren. De smartphonegebruiker krijgt dan informatie over de artiest en het nummer op zijn scherm, waarna hij het onmiddellijk kan downloaden. Bovendien is het toestel uitgerust met tekstherkenning: het leest telefoonnummers en emailadressen van business cards, zodat die niet meer moeten worden overgetikt.
3D-perspectief
De Fire Phone biedt vervolgens ook een nieuwe gebruikerservaring. Het toestel heeft enkele sensoren die in de gaten houden hoe de gebruiker naar het scherm kijkt. Het beeld wordt hieraan meteen aangepast en laat zo toe om een 3D-perspectief te creëren.
Ook kunnen gebruikers door het menu navigeren door het toestel te bewegen of te draaien. Het scherm moet niet langer meer worden aangeraakt, wat nieuwe mogelijkheden opent voor bijvoorbeeld spelletjes.