Huidig garantiesysteem “niet fair voor handelaars”
Uit een steekproef van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 274 speciaalzaken in elektro, huishoudapparaten, computers, multimedia e.d. blijkt dat slechts 16% van de handelaars twee jaar garantie krijgt van de producenten, terwijl diezelfde handelaars van Europa wel verplicht worden om twee jaar garantie te geven aan hun klanten.
“Meer dan 8 op de 10 handelaars kunnen zo’n garantietermijn dus op hun buik schrijven, maar moeten de consument ondertussen wel verder helpen zolang het product geen twee jaar oud is. Fair is anders”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
De producent mag namelijk zelf kiezen welke garantie hij biedt aan zijn verkooppunten. “Het zou niet meer dan billijk zijn om de garantietermijn die een handelaar heeft met een producent volledig gelijk te schakelen aan de garantie die de consument heeft. Want in nagenoeg alle gevallen ligt de verantwoordelijkheid van een bepaald defect bij de producent. En toch ontloopt die zijn verantwoordelijkheid en betaalt de handelaar het gelag.”
Producten gaan sneller stuk
Liefst 77% van de handelaars vindt trouwens dat producten nu sneller defecten vertonen of stuk gaan dan 10 jaar geleden. Volgens de meesten komt dat doordat de producten almaar goedkoper worden, maar dat het de verkoper is die vaker dan vroeger moet ingrijpen om zijn klant uit de nood te helpen.
Opvallend is dat de helft van de handelaars coulant met de garantietermijn omspringt. Zelfs wanneer de garantietermijn verstreken is, helpen zij goede en trouwe klanten toch verder. Nog eens 18% houdt dan weer rekening met het soort defect. Is het eenvoudig te herstellen, dan zal dat ook gratis gebeuren buiten de waarborgtermijn.
Nog geen kwart (23%) houdt zich aan de contractuele termijn van twee jaar. “Het toont duidelijk aan dat bij speciaalzaken service na verkoop geen loos begrip is”, zegt Christine Mattheeuws, die er een ideaal middel in ziet om zich als zelfstandige te onderscheiden van de ketens.