De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.
Webcam toont beste koopjes
Het Duitse Walgenbach direkt verkoopt in zijn twee winkels in Düsseldorf vooral witgoedtoestellen met lichte schade, uit restvoorraden en van eindereeksen. “Die toestellen, die doorgaans maar kort voorradig zijn, online zetten en via een webshop verkopen, is onnodig duur,” staat te lezen op de website.
De verkoper van wasmachines en diepvriezers, die net als zoveel klassieke bedrijven vandaag veel omzet verliest aan online koopplatformen, kwam daarom op de proppen met een creatief lokmiddel: koopjesjagers krijgen via een webcam zicht op de mooiste promoties in de winkel – vaak enige stukken die tijdelijk aan flink verlaagde prijzen verkocht worden.
Wie graag gouden zaken doet, zet de computer dan meteen af en rept zich naar de winkel om het koopje te bemachtigen, zo is de redenering. Of die verkoopstrategie ook daadwerkelijk vruchten afwerpt, is niet duidelijk, maar qua originaliteit kaapt de ‘Schnäppcam’ van Walgenbach alvast de eerste prijs weg.