Samsung is van plan om vanaf volgend jaar de markt op te gaan met tweedehands versies van de eigen smartphones. Het zal daarvoor gebruik maken van smartphones die worden ingezonden door klanten die elk jaar een upgrade krijgen naar het nieuwste model.
Opkomende markten
De verkoop van ‘refurbished’ toestellen kan interessant zijn in opkomende markten, zoals India, waar de prijzen voor een smartphone beduidend lager liggen. De tweedehands smartphones kunnen immers tegen een lagere prijs aangeboden worden.
Het kan ook helpen in de strijd tegen een aantal Chinese rivalen, die laaggeprijsde toestellen op de markt brengen en aan de haal gaan met een deel van het marktaandeel van Samsung. Volgens Deloitte zullen er dit jaar voor meer dan 17 miljard dollar (15 miljard euro) aan tweedehands toestellen verkocht worden wereldwijd.
Samsung moet daarbij wel uitkijken dat het de eigen verkopen niet kannibaliseert: zo is het mogelijk dat een deel consumenten er voor kiest om een tweedehands toestel te kopen in plaats van een duur nieuw model of een goedkoper mid-range toestel.
Met dit nieuwe plan treedt Samsung alvast in de voetsporen van eeuwige rivaal Apple, die al langer tweedehands toestellen verkoopt. Ook Apple probeert zo voet aan de grond te krijgen in opkomende markten.