Samsung stelt teleur in zijn tweede kwartaal: de elektronicaproducent ziet de omzet terugvallen door een tegenvallende smartphoneverkoop. De concurrentie van goedkopere producenten breekt het Zuid-Koreaanse bedrijf zuur op.
Nog onder bijgestelde verwachtingen
In het tweede kwartaal zakte de omzet bij Samsung naar 58,5 biljoen won (45 miljard euro), een daling van 4% ten opzichte van een jaar eerder. De operationele winst ging er wel met 5,7% op vooruit en kwam neer op 14,9 biljoen won (11 miljard euro). Netto bleef daar echter nog maar 11 biljoen won (8 miljard euro) van over, een lichte daling en iets onder de verwachte 11,6 biljoen won.
Samsung had al gewaarschuwd voor trage groei en teleurstellende smartphoneverkopen, maar de bekendgemaakte resultaten zijn nog iets zwakker dan voorspeld. De elektroproducent voelt de gevolgen van de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog, maar ook de dalende prijzen van sommige geheugenchips en vooral de groeiende populariteit van goedkopere smartphones van Chinese makelij, meent CNBC.
Chinese concurrentie kost marktaandeel
Door de hevige concurrentie van Chinese merken, zoals Huawei en Xiaomi, verliest Samsung immers marktaandeel in China en India, de grootste afzetmarkten voor smartphones. De brutowinst van de mobiele afdeling van Samsung is inderdaad met 34% gezakt ten opzichte van vorig jaar. De geheugenchipdivisie deed het wel nog goed, maar kon onvoldoende compenseren.
In de tweede jaarhelft verwacht de Zuid-Koreaanse elektronicamaker blijvende sterke groei in de chipdivisie, dankzij stijgende capaciteit in de datacenters, maar zal de concurrentie op het gebied van smartphones wellicht nog scherper worden. Er zitten namelijk nieuwe modellen aan te komen bij de concurrentie.