In het tweede kwartaal heeft Samsung 18,3 miljoen smartphones verkocht in Europa. Daarmee haalt het Koreaanse bedrijf zijn grootste marktaandeel in vijf jaar.
Marktaandeel van 40%
Onderzoeksbureau Canalys becijferde dat er in het tweede kwartaal in Europa 45,1 miljoen smartphones aan de man werden gebracht, ongeveer even veel dan in dezelfde periode vorig jaar. 40.6% daarvan komt van Samsung, dat zijn marktaandeel met een vijfde wist te vergroten. Het grootste deel van de verkochte telefoons zijn wel ‘midrange’ toestellen: dat komt overeen met eerdere bevindingen van IDC.
Huawei kende als gevolg van de Amerikaanse sancties een slecht kwartaal en verloor 16%. Het Chinese bedrijf blijft wel de tweede grootste smartphoneverkoper in Europa met een marktaandeel van 18,8%. Apple kon niet profiteren van de achteruitgang van Huawei en verloor zelf terrein (-17%). De iPhone is nog goed voor iets meer dan 14% van de verkochte toestellen in Europa.
De grootste sprong voorwaarts doet een andere Chinese fabrikant, Xiaomi. Het bedrijf verkocht 4,3 miljoen toestellen en heeft daarmee bijna 10% van de Europese markt in handen. Voor Xiaomi betekent dat een groei van liefst 48% tegenover dezelfde periode vorig jaar.