Samsung en Apple lijden
Eerst enkele cijfers uit de Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, het kwartaaloverzicht van IDC: terwijl er wereldwijd bijna een kwart meer smartphones over de toonbank gingen (+23,1% tot een record van 295,3 miljoen stuks) dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, zag Samsung zijn verkoop voor het eerst dalen, van 77,3 miljoen een jaar geleden tot 74,3 miljoen nu. Daardoor zakt het marktaandeel van de Zuid-Koreanen van 32,3% naar 25,2%.
Grote rivaal Apple profiteerde echter nauwelijks: het verkocht 35,1 miljoen iPhones, dat zijn er bijna 3 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van 2013, maar dat blijft onvoldoende om de marktevolutie te volgen. En dus ziet Apple zijn marktaandeel afkalven van 13 naar 11,9%.
Laatste keer LG in top-5?
“De traditionele gsm wordt sneller begraven dan gedacht en de Chinezen staan klaar om die nieuwe markten in te palmen“, zegt Ryan Reith, programmadirecteur bij IDC. De grootste winnaar is immers Huawei: dat Chinese merk verscheepte vorig kwartaal bijna dubbel zoveel smartphones als in dezelfde drie maanden een jaar eerder. Het ging van 10,4 miljoen naar 20,3 miljoen stuks, goed voor een marktaandeel van 6,9% (tegenover 4,3% vorig jaar). Op vier staat dat andere Chinese merk, Lenovo. De fabrikant verkocht bijna 3,5 miljoen smartphones meer en klokt nu af op 15,8 miljoen, goed voor een marktaandeel van 5,4% (komende van 4,7%).
Op vijf vinden we het Zuid-Koreaanse elektronicamerk LG. LG verkocht 14,5 miljoen smartphones (+2,4 miljoen), maar ziet zijn marktaandeel lichtjes dalen tot 4,9% (-0,1%). Een veeg teken, aldus IDC, want “er zijn meer dan een dozijn fabrikanten die het potentieel hebben om in het komende kwartaal tot de top vijf door te dringen. Een handvol van die bedrijven is vooralsnog maar actief in één land, maar laat u daar vooral niet door verblinden: allemaal beseffen ze welke groeikansen er liggen buiten hun thuisland.” Lees: volgend kwartaal is de kans meer dan reëel dat er drie Chinese bedrijven in de top-5 staan.