Ceconomy, de holding achter MediaMarkt en Saturn, heeft een lastig kwartaal achter de rug. Het bedrijf bevestigt wel zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar.
Pasen
In het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar kende Ceconomy een omzetdaling van 2,0% tot 5,01 miljard euro, gedeeltelijk veroorzaakt door negatieve wisselkoerseffecten. Dat Pasen dit jaar later viel (en dus pas in het derde kwartaal zit van het boekjaar 2018/2019), zou volgens het bedrijf ook een rol gespeeld hebben.
In de regio Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland bleef de omzet quasi stabiel, maar in West- en Zuid-Europa gingen de opbrengsten met 3,5% omlaag. In Oost-Europa (inclusief Turkije) speelden wisselkoerseffecten het concern parten, maar ook de slechte prestaties in Polen. Wel positief was de groei van de online activiteiten met 13,4%, maar dat kon de terugval van de reguliere verkoop niet geheel compenseren. De totale omzet uit e-commerce bedroeg 699 miljoen euro, goed voor een aandeel bijna 14%.
Besparingen
Ondanks de dalende omzet lag het bedrijfsresultaat in dezelfde lijn als een jaar geleden. Vooral in Duitsland plukt Ceconomy stilaan de vruchten van het efficiëntie- en reorganisatieplan, waardoor het de kosten beter onder controle heeft. In het tweede kwartaal boekte het bedrijf zelfs een nettowinst van 20 miljoen euro (tegenover een verlies van 47 miljoen euro vorig jaar), maar die winst is eigenlijk uitsluitend toe te schrijven aan de verkoop van Metro-aandelen.
Voor de rest van het jaar houdt het concern vast aan eerder gemaakte doelstellingen. Het bedrijf zet zijn reorganisatieplan verder en verwacht een lichte omzetstijging voor het volledige boekjaar.