Samsung laat Apple ver achter zich
De terugval van de winst is vooral het gevolg van een toegenomen concurrentie van Samsung in de verkoop van smartphones en tablets, de motor achter de resultaten van Apple. Daardoor daalde de brutomarge op de verkopen van het bedrijf van 40 naar 37 procent.
Die invloed van de toegenomen concurrentie is goed merkbaar in het derde trimester van 2013: volgens Strategy Analytics verkocht Samsung toen 88,4 miljoen smartphones, Apple kwam ruim achterop met 33,8 miljoen stuks – en zelfs dat was een recordcijfer voor een september-kwartaal. Bovendien zijn Huawei en Lenovo in opmars: zij verkochten respectievelijk 12,7 miljoen en 10,8 miljoen stuks.
De leiderschapspositie legt Samsung trouwens geen windeieren: het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern zag zijn winstcijfer over het derde kwartaal uitkomen op zo’n 5,6 miljard euro, liefst een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg op 40 miljard euro.
Hopen op een goede Kerst
Apple hoopt intussen op betere kerstverkopen dan in 2012 en gaat voor het laatste kwartaal van 2013 uit van een omzet van 55 à 58 miljard dollar (40 à 42 miljard euro). Vorig jaar bleef de wijzer staan op 54,5 miljard dollar.
Het laatste trimester van 2013 is voor Apple het eerste volledige voor de verkoop van de iPhones 5c en 5s en de nieuwe iPad Air. In het vorig trimester kon het bedrijf slechts één week profiteren van de vraag naar 5c- en 5s-modellen en dat bovendien maar in een beperkte regio.