Vorig jaar bereikte de omzet van Coolblue een record van 2,3 miljard euro. De stijging met 18% komt er dankzij zes nieuwe winkels, waarvan de eerste in Duitsland. Ook voor 2022 voorziet stichter Pieter Zwart veel investeringen – en veel groei – in drie landen.
Twee dalende indicatoren
Voor het eerst werd de mijlpaal van twee miljard bereikt, en zo sneuvelden er nog wel een aantal mijlpalen: twintig winkels, meer dan 2,5 miljoen keer aangebeld bij klanten, meer dan een miljoen fietsbezorgingen… Andere belangrijke indicatoren bleven echter achter: de winst (aebitda) zette een stapje terug van 114 naar 91,5 miljoen euro en hét handelsmerk van Coolblue – de hoge Net Promotor Score – ging van 68 naar 67. Die lagere winst kwam er door heel wat grote investeringen in winkels én magazijnen, maar ook door een personeelstekort in de hub in Tilburg.
Ook opvallend was bovendien dat ondanks de opening van een nieuwe vestiging in Kuurne en de verhuizing naar een veel grotere winkel in Antwerpen, de groei in België minimaal was – van 571 naar 580 miljoen euro omzet. Niet dat dat Zwart tegenhoudt: ook in 2022 moet er “minstens één” nieuwe Belgische winkel openen en volgt in Nijvel een derde depot voor televisies en witgoed (na Antwerpen en Gent). Zo wil Coolblue ook zijn groei op de Waalse markt bestendigen. Samen zijn de zevende Belgische winkel en het derde depot goed voor minstens honderd nieuwe Belgische jobs, belooft de ‘Beginbaas’.
Miljard euro Duitse omzet
Precieze cijfers voor Duitsland, waar de activiteiten van de Rotterdammers nog in de kinderschoenen staan, geeft Coolblue niet. Ambities zijn er echter wel: ook daar volgt dit jaar minstens één nieuwe winkel (na Düsseldorf nu ook in Essen). Dat alles moet ervoor zorgen dat in 2025 de omzet in Duitsland het miljard euro overschrijdt.
In Nederland kende Coolblue drie winkelopeningen (Almere, Nijmegen en Rotterdam) en investeerde de keten ook in de automatisering en verduurzaming van zijn magazijn in Tilburg. Investeringen voor dit jaar omvatten winkelopeningen in Den Bosch en Groningen, een uitbreiding van het fietsbezorgnetwerk en besparingen in de koolstofuitstoot dankzij een nieuwe verpakkingsinstallatie.
Coolblue zet ook verdere stappen op de Nederlandse energiemarkt: eind 2021 had Coolblue Energie al meer dan 64.000 klanten, dat moeten er voor Nieuwjaar 100.000 worden. Als energieleverancier biedt Coolblue zijn klanten stroom aan uit zijn inmiddels meer dan 32.000 zonnepanelen, uit windenergie en uit “CO2-gecompenseerd” gas.