Fnac Darty zag de omzet afgelopen jaar lichtjes toenemen, onder meer door de integratie van nieuwe activiteiten. Het elektro- en multimediaconcern blijft wel erg voorzichtig voor 2020.
Protest
De jaaromzet bedroeg 7,35 miljard euro (exclusief Nederland), een stijging met 3,0% ten opzichte van 2018. Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 0,7%. Volgens Fnac Darty werd de omzet met name in Frankrijk negatief beïnvloed door de ‘gele hesjes’ in het eerste kwartaal en de protesten tegen de pensioenhervorming aan het eind van het jaar. Het bedrijf raamde de schade ten gevolge van de diverse protestbewegingingen op 70 miljoen euro.
In Frankrijk en Zwitserland nam de omzet toe met 3,4%, maar de operationele marge daalde er naar 4,3%. De succesvolle integratie van Nature & Découvertes werd meer dan gecompenseerd door tegenvallende verkopen als gevolg van de eerder genoemde sociale bewegingen. Ook diensten zoals de telefoonverzekeringen lagen minder goed in de markt. In België en Luxemburg steeg de omzet met 0,3% tot 596 miljoen euro, maar op organische basis was er een daling met 0,4%. Ook hier zakte de operationele marge: van 2,5 naar amper 1,9%.
Winst daalt
Fnac Darty boekte een bedrijfswinst van 293 miljoen euro, tegenover 304 miljoen euro een jaar eerder. De in 2019 overgenomen bedrijven droegen zo’n 20 miljoen euro bij aan het resultaat. Onder de streep bleef er 114 miljoen euro over, een forse daling tegenover de 158 miljoen van een jaar eerder. De daling is vooral te wijten aan gestegen financiële kosten.
Door het onzekere sociale en economische klimaat, blijft het concern voorzichtig voor het lopende jaar. Fnac Darty rekent niettemin op een lichte stijging van de omzet en het bedrijfsresultaat. Op middellange termijn hoopt het bedrijf de operationele marge op te trekken naar 4,5 à 5%.