Electrolux heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen overtroffen. De Zweedse producent van huishoudelijke apparaten is positief voor de rest van het jaar, maar maakt zich wel zorgen over het tekort aan elektronische componenten.
Met dank aan corona
Tijdens de eerste drie maanden van het jaar steeg de omzet met 9% tot 29 miljard Zweedse kroon (3 miljard euro). De nettowinst kwam uit op omgerekend 150 miljoen euro. Zowel de omzet als de winst overtroffen daarmee de analistenverwachtingen, schrijft Le Soir. In dezelfde periode vorig jaar boekte de groep weliswaar een grotere nettowinst, maar dat kwam vooral door de afsplitsing van ‘Electrolux Professional’, wat een éénmalige bonus van 2,4 miljard Zweedse kroon (250 miljoen euro) opleverde.
De sterke resultaten zijn volgens CEO Jonas Samuelson in grote mate te danken aan de coronacrisis. Omdat consumenten meer tijd thuis doorbrachten, gebruikten ze hun toestellen intensiever en kochten ze ook meer nieuwe toestellen, stelt de topman. De witgoedfabrikant kon de stijgende grondstofprijzen bovendien compenseren via hogere verkoopprijzen.
Tekort aan grondstoffen
Hoewel het bedrijf tijdens het eerste kwartaal op bijna volledige capaciteit draaide, kon het de vraag niet volledig volgen. De productie werd bovendien gehinderd door een krappe bevoorradingsketen voor elektronische componenten en bepaalde kunststoffen. Samuelson vreest dat de situatie nog kan verslechteren naarmate de wereldwijde industriële activiteit zich herstelt. “Capaciteit en beschikbaarheid van elektronische componenten zullen in de tweede helft van het jaar beperkende factoren blijven”, verklaarde hij.
Electrolux verwacht voor de rest van het jaar een “positieve vraag” in zijn belangrijkste markten. Het Zweedse concern behaalt ongeveer 40% van zijn omzet in Europa en 31% in Noord-Amerika.