RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winststijging maakt Electrolux positief, maar…

icon
Elektro29 april, 2021

Electrolux heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen overtroffen. De Zweedse producent van huishoudelijke apparaten is positief voor de rest van het jaar, maar maakt zich wel zorgen over het tekort aan elektronische componenten.

 

Met dank aan corona

Tijdens de eerste drie maanden van het jaar steeg de omzet met 9% tot 29 miljard Zweedse kroon (3 miljard euro). De nettowinst kwam uit op omgerekend 150 miljoen euro. Zowel de omzet als de winst overtroffen daarmee de analistenverwachtingen, schrijft Le Soir. In dezelfde periode vorig jaar boekte de groep weliswaar een grotere nettowinst, maar dat kwam vooral door de afsplitsing van ‘Electrolux Professional’, wat een éénmalige bonus van 2,4 miljard Zweedse kroon (250 miljoen euro) opleverde.

 

De sterke resultaten zijn volgens CEO Jonas Samuelson in grote mate te danken aan de coronacrisis. Omdat consumenten meer tijd thuis doorbrachten, gebruikten ze hun toestellen intensiever en kochten ze ook meer nieuwe toestellen, stelt de topman. De witgoedfabrikant kon de stijgende grondstofprijzen bovendien compenseren via hogere verkoopprijzen.

 

Tekort aan grondstoffen

Hoewel het bedrijf tijdens het eerste kwartaal op bijna volledige capaciteit draaide, kon het de vraag niet volledig volgen. De productie werd bovendien gehinderd door een krappe bevoorradingsketen voor elektronische componenten en bepaalde kunststoffen. Samuelson vreest dat de situatie nog kan verslechteren naarmate de wereldwijde industriële activiteit zich herstelt. “Capaciteit en beschikbaarheid van elektronische componenten zullen in de tweede helft van het jaar beperkende factoren blijven”, verklaarde hij.

 

Electrolux verwacht voor de rest van het jaar een “positieve vraag” in zijn belangrijkste markten. Het Zweedse concern behaalt ongeveer 40% van zijn omzet in Europa en 31% in Noord-Amerika.

 

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Waarom IHPO zich de “Colruyt van de huishoudelektro” noemt

    Elektrodiscounter IHPO opende afgelopen zaterdag een vijftiende winkel in Herstal. De retailer garandeert kopers die hun toestellen zelf komen afhalen de laagste prijzen voor grote elektromerken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN