Pikachu is gek op Frankrijk
Dat ze bij Nintendo voor Parijs gekozen hebben als hotspot voor hun pop-up, heeft alles te maken met de recentste editie van de populaire reeks, Pokemon X en Y. Het thema van dat spel, dat in oktober 2013 wereldwijd werd gelanceerd, is namelijk schoonheid en de ontwikkelaars zochten daarvoor inspiratie in Frankrijk.
“We waren er ons ook van bij het begin van bewust dat de Fransen heel open staan voor de Japanse cultuur. Aangezien het om onze eerste Europese boetiek ging, wilden we dat die door zoveel mogelijk mensen gezien zou worden. Omdat Parijs de drukst bezochte hoofdstad van het continent is, was de keuze dus snel gemaakt”, zegt Junichi Masuda, producent en directeur van Pokemon, die luidop droomt van permanente Pokemon Centers in Europa – al zal dat nog niet voor meteen zijn.
Beperkt aanbod
De Parijse pop-up verkoopt slechts een selectie van het enorme aanbod aan gadgets en merchandising, in tegenstelling tot de Japanse Pokemon Centers die heuse supermarkten zijn. De allereerste opende in 1998 zijn deuren in Tokio. Intussen zijn er acht vestigingen in Japan.
Het duurde tot 2001 alvorens ook buiten Japan een eerste Pokemon Center opende; een primeur die was weggelegd voor New York. Blijkbaar was het succes er echter minder groot dan verwacht, want in 2005 werd de winkel al getransformeerd tot Nintendo-boetiek voor videogames.
Voor de fans van Pikachu & co: de Parijse pop-up is nog tot en met 21 juni dagelijks open op de hoek van de rue des Halles en de rue des Déchargeurs.