2021 is niet in schoonheid geëindigd voor Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn. Na de coronaboost van 2020, zag de groep de omzet en winst eind vorig jaar aanzienlijk terugvallen.
Groot contrast met 2020
MediaMarkt en Saturn zagen in het kwartaal tot eind december 2021 (het eerste kwartaal van gebroken boekjaar 2021/2022) zowel de omzet als de winst terugvallen. Het vele thuiswerken en thuiszitten bezorgden de retailgroep in 2020 een recordjaar: mensen kochten massaal nieuwe tv’s, gameconsoles en computerschermen. Maar eenmaal die investeringen gedaan, viel het helaas voor moederholding Ceconomy weer stil.
In de drie maanden tot eind december daalde de omzet van 7,5 miljard euro in 2020 naar 6,9 miljard euro nu. De operationele winst zakte van 346 miljoen euro tot 274 miljoen euro. CEO Karsten Wildberger wijst er echter op dat beide periodes moeilijk te vergelijken vallen. Niet alleen was 2020 een uitzonderlijk jaar, in 2021 waren er ook een aantal elementen die roet in het eten strooiden.
Zo waren in sommige landen winkels dicht door lockdowns en mochten Duitsers alleen winkelen op vertoon van hun coronapas. MediaMarkt was in december bovendien het slachtoffer van een grootscheepse cyberaanval, terwijl de mondiale toeleveringsketen in de hele sector in de knel zat. Wildberger noemt ook nog de toegenomen inflatie en energieprijzen als reden voor de mindere verkoop.
Winkelsluitingen op komst?
Toch benadrukt de topman de omzetgroei (+2,9%) tegenover pre-coronajaar 2019 en de blijvende positie van e-commerce. Online is al goed voor 27,5% van alle verkopen. In de tweede helft van december zou de trend ook weer “zeer bemoedigend” zijn geweest.
Voor dit jaar rekent Ceconomy op lichte omzetgroei, al hint de elektroretailer ook op mogelijke winkelsluitingen: er komen “portfolioveranderingen”, zegt CFO Florian Wieser. Er is alvast een sluiting aangekondigd in België: de shop-in-shop van MediaMarkt bij Makro in Deurne gaat dicht wegens verlieslatend.
Veel durft de groep verder nog niet voorspellen, maar de winst moet wel al zeker omhoog. “We zouden ons allemaal moeten voorbereiden op een zekere volatiliteit; dat is simpelweg deel van het nieuwe normaal”, filosofeert Wieser.