Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, wordt winstgevender dankzij een focus op kleinere winkelformaten, een gemoderniseerd retailconcept en het succes van zijn marktplaats.
Succesvol moderniseringsprogramma
Over het afgelopen gebroken boekjaar, dat eindigde op 30 september, zag Ceconomy de vergelijkbare omzet met 4,1% stijgen naar 22,4 miljard euro. De retailer groeit al vier opeenvolgende boekjaren, weliswaar met eerder bescheiden percentages. Belangrijker is dat het bedrijf nu al zeven kwartalen op een rij zijn winstgevendheid verbetert. Topman Karsten Wildberger verwacht dat de winst tussen 290 en 310 miljoen euro zal uitkomen, wat aan de bovenkant van de verwachtingen is.
Ceconomy schrijft de goede cijfers toe aan een succesvol moderniseringsprogramma. De retailer vernieuwde nu al 65% van zijn winkelpark, tegen het eind van boekjaar 2025-26 moet dat 90% zijn. Onrendabele winkels gaan dicht, meer verkooppunten worden omgebouwd van Saturn naar MediaMarkt. Er komen ook meer kleine winkels van het Xpress-formaat en de retailer zou een shop-in-shop concept ontwikkelen voor in de Galeria-warenhuizen. Ook de onlinemarktplaats bezorgt de elektrogroep verdere groei.