Miele lanceert een nieuw winkelconcept in België: aan de Antwerpse luxewinkelstraat Hopland opende een ‘Miele Point’, waar klanten producten kunnen zien en uitproberen. Dit voorjaar krijgt ook Hasselt zo’n Mielepunt.
Workshops en demo’s
Aan Hopland in Antwerpen is voortaan het eerste Miele Point van België te vinden. De producent van keuken- en huishoudtoestellen opende er een compacte premiumwinkel, waar consumenten het gamma kunnen ontdekken. Dat doen ze ook aan den lijve, met wekelijkse workshops en demosessies. De winkel telt een oppervlakte van slechts 150 vierkante meter over twee verdiepingen, maar zet niettemin in op beleving. Het merk onderstreept bijvoorbeeld dat chefkok en merkambassadeur Seppe Nobels sommige van de workshops zal leiden.
Het is niet de eerste keer dat Miele winkels opent. Het witgoedmerk heeft al grotere vlaggenschepen, ‘Miele Experience Centers’ genaamd, in Brussel en Mollem. Daarnaast zijn er nog drie ‘Miele Centers’ in Evergem, Kasterlee en Rumst. Deze vestigingen worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Nu vormen de ‘Miele Point’-winkels kleinere showrooms voor de binnensteden.
Miele zet de komende jaren volop in op de stadskernen, zegt de vaatwasserfabrikant zelf. Het Duitse merk wil zo letterlijk dichter bij zijn klanten staan en stelt zichzelf als doel om twee nieuwe Miele Points per jaar te openen. In mei volgt al een tweede flagshipstore in Hasselt.
Omnichannelstrategie
De flagshipstores vormen een nieuwe formule binnen de omnichannelstrategie, zegt Raffaella Berardo, managing director België en Luxemburg: “We willen de shoppers in de stadscentra op hun wenken bedienen en het voor hen gemakkelijker maken zich onder te dompelen in ons Miele-universum. Ondanks dat we de voorbije jaren een sterke onlineverkoop hebben opgebouwd, merken we dat de kwaliteit, duurzaamheid en het gebruiksgemak van onze premium toestellen online niet altijd ten volle tot hun recht komen. Daarom zetten we bewust in op die connectiemomenten.”
Enkele weken geleden deed Miele ook al een overname op de Belgische markt. De groep kocht alle aandelen van het familiebedrijf Eurofilters in Pelt, dat reeds jarenlang een groot deel van de stofzuigerzakken voor Miele produceert.