Witgoedfabrikant Miele opent volgende week een belevingswinkel in Amsterdam, later dit jaar volgt ook Brussel. De winkels willen de zintuigen bespelen en het merkverhaal vormgeven door plaats te bieden aan workshops en evenementen.
Zintuiglijke beleving
Miele opende al eerder showrooms, maar winkels op echte retaillocaties zijn een relatief nieuwe ontwikkeling. Op 4 juni opent een ‘Miele Experience Center’ aan de Van Baerlestraat in hartje Amsterdam. De opening van een Brusselse belevingswinkel is gepland voor het najaar, in oktober of november.
Het merk wil in die winkels een multi-sensoriële retailbeleving bouwen. De winkel moet een superieure winkelervaring bieden, het merk activeren, de producten tonen en verhalen vertellen. Centraal in het concept zal een ‘cooking lounge’ staan, waar kookworkshops en demonstraties worden georganiseerd. Ook zal de winkel als locatie gebruikt worden voor andere evenementen en productpresentaties. Klanten kunnen er advies krijgen over welk apparaat het beste bij hun wensen past.
Voor de ideale locatie ging Miele op zoek naar een hoogwaardige retailomgeving. In Amsterdam vonden ze die in het Museumkwartier, in Brussel trekt het merk naar de Louizalaan: vlakbij het Louizaplein vond het merk een plekje in het pand waar nu nog Karen Millen is gevestigd, meldt vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield.