Microsoft heeft zijn fysieke winkels niet gemist tijdens de lockdown. Integendeel, het softwarebedrijf gaat ze nu definitief sluiten; de winkelmedewerkers gaan over naar de online klantendienst.
Vanop afstand werkt beter
Microsoft gooit het over een andere boeg in de retail: alle fysieke Microsoft Stores gaan dicht. Tijdens de lockdowns ten gevolge van de coronapandemie merkte het softwarebedrijf dat het net zo goed – of zelfs beter – zonder winkels kon: het retailteam richtte zich toen op onlinedienstverlening en zag zo de digitale verkoop omhoog gaan.
Voortaan zullen de leden van het retailteam instaan voor verkoop, training en ondersteuning vanop afstand. Nieuwe diensten zijn onder meer één-op-één videochatondersteuning, online instructievideo’s en virtuele workshops. “Onze verkoop is online gegroeid aangezien onze productportefeuille is geëvolueerd naar een grotendeels digitaal aanbod, en ons getalenteerde team heeft bewezen dat het succes van onze klanten verder gaat dan elke fysieke locatie”, zei vicepresident David Porter in een persverklaring.
Vooral in de Verenigde Staten
De Microsoft Experience Centers in Londen, New York, Redmond en Sydney blijven bestaan, maar dan in een andere vorm: het bedrijf wil ze herinrichten tot ruimtes voor alle soorten klanten, maar maakt nog niet bekend hoe het dat wil doen. Volgens Tweakers worden ze plekken waar demonstraties worden gegeven, maar niets meer kan worden gekocht.
Met de winkelsluitingen gaat een afboeking van zo’n 450 miljoen dollar (400 miljoen euro) gepaard, die nog dit kwartaal (tot 30 juni) in de boekhouding wordt opgenomen. Het moet weliswaar gezegd dat het winkelnetwerk al dun bezaaid was: veruit de meeste vestigingen bevonden zich in de Verenigde Staten en enkele in Canada.