Retailconcern Metro zou zijn oog hebben laten vallen op de shoppingportal Redcoon. Meer bepaald Media-Saturn zou gesprekken voeren met Redcoon in verband met een eventuele overname. Op die manier zou Media-Saturn zijn internetdilemma willen oplossen.
Redcoon
Redcoon is een internationale online retailer van elekronica. Het bedrijf werd in 2003 in Duitsland opgericht. Ondertussen heeft het in tien Europese landen aparte webshops, waaronder België, Nederland en Frankrijk en boekt de online elektronicaretailer een jaaromzet van circa 4 miljoen euro.
Maandelijks trekt de webshop ruim 4,8 miljoen bezoekers aan, goed voor gemiddeld 180.000 productbestellingen per maand. Redcoon presenteert zich onder meer dankzij die schaalgrootte als prijsvechter.
Internetdilemma
Duitse retailholding Metro heeft volgens verschillende bronnen Media-Saturn op Redcoon afgestuurd, omdat het internationale e-commerce portaal een ideale opening kan bieden voor Metro in de online retail.
Bij Metro leeft al lang het dilemma tussen e-commerce believers en wantrouwers. Non-believers vrezen dat het online verkoopskanaal ten koste zal gaan van de fysieke winkels. Metro-topman Eckhard Cordes is er daarentegen van overtuigd dat online retail de weg vooruit is. Het conflict tussen beide partijen heeft er reeds voor gezorgd dat de voormalige Media Markt-Saturn CEO Roland Weise het bedrijf heeft verlaten. Redcoon zou een geschikt compromis kunnen vormen.
Noch Redcoon, noch Metro bevestigen de geruchten echter. Bij Redcoon geeft diens oprichter Reiner Heckel toe dat er gesprekken worden gevoerd, maar noemt geen namen. Metro weigert elke commentaar.