De Turnhoutse vestiging van MediaMarkt heropent met een compleet vernieuwd “omnichannel” winkelconcept, dat sterker inzet op beleving en diensten om in te spelen op veranderd koopgedrag.
Unieke combinatie
Na een grondige verbouwing heropent MediaMarkt in Turnhout met een nieuw en overzichtelijk winkelconcept. De winkel, die jaarlijks wel 300.000 bezoekers trekt, kreeg een functionelere kassa, een mooiere infobalie, een modernere Smart Bar en nieuw meubilair, maar de belangrijkste nieuwigheid is toch dat offline en online hier naadloos in elkaar overvloeien, zegt chief customer officer Andy van den Wijngaert.
MediaMarkt biedt de consument naar eigen zeggen immers als eerste grote retailer een echte “omnichannel” koopervaring aan: “Veel klanten kiezen eerst een product op de website en komen dan naar onze winkel. Ze kunnen namelijk hun product binnen 15 minuten afhalen in de winkel. Ook kunnen ze ervoor kiezen om het online in hun ‘winkelmandje’ te leggen, om vervolgens in de winkel aan een van de experts extra uitleg te vragen, voor ze het product kopen. Uiteraard kan een gekocht product ook worden thuisbezorgd.”
Beleving en service
Ondanks de vele digitale mogelijkheden blijven klanten bewust naar de fysieke winkel komen, omdat ze advies waarderen, bijvoorbeeld over het beste telefoonabonnement of het beschermen van de smartphone met een screenprotector, aldus van den Wijngaert. De retailer zet sterker in op diensten, zoals het kalibreren van televisies, het installeren van een nieuwe laptop of het verzekeren van een nieuwe aankoop.
In heel Europa is MediaMarkt sinds vorig jaar bezig met de uitrol van een nieuw winkelconcept dat de bakstenen winkel centraal plaatst in de omnichannelstrategie, met een grotere nadruk op klantbeleving, advies, gemak en service. Ook de winkels in Antwerpen-centrum en Gosselies hebben dat nieuwste winkelconcept intussen al aangenomen.