Ceconomy, het moederbedrijf van elektroketens MediaMarkt en Saturn, heeft een erg moeilijk kwartaal achter de rug. Door de verplichte sluiting van een heleboel winkels viel de omzet sterk terug en moest het concern een zwaar verlies slikken.
Sterke start
Ceconomy zag de opbrengsten het voorbije kwartaal met 7,7% terugvallen tot 4,6 miljard euro. Nochtans was het jaar goed begonnen, stelt het bedrijf bij de publicatie van de resultaten, met een aangepaste omzetgroei in januari en februari van 3,7%. Nadien gooide de coronacrisis echter roet in het eten.
De lockdown in vele Europese markten zorgde wel voor een ware explosie van het aantal online bestellingen: de pure e-commerceopbrengsten (dus zonder afhalingen in de winkel) verdubbelden bijna in maart (+98%). In het volledige kwartaal steeg de online omzet met bijna 23% tot 859 miljoen euro, maar dat volstond dus niet om het omzetverlies van de fysieke winkels te compenseren.
Verlies
Door de crisis slaagde Ceconomy er niet in om uit de rode cijfers te blijven. Het bedrijf boekte een aangepast bedrijfsverlies van 131 miljoen euro, in dezelfde periode vorig jaar was er nog een aangepaste bedrijfswinst van 26 miljoen euro.
Dat het elektroconcern zwaar te lijden had onder de coronacrisis, werd ook al duidelijk toen het einde maart al steun vroeg bij de Duitse overheid. Ceconomy verkreeg in totaal voor 1,7 miljard euro aan kredieten, waarvan het grootste gedeelte gedragen wordt door de staatsbank KfW (Kreditanstalt für Wiederaufbau). 340 miljoen was afkomstig van andere geldschieters. Een voorwaarde van de lening is dat Ceconomy alle divindenden opschort voor de duur van de kredietfaciliteit.
Het bedrijf bespaart ook op marketing en personeelskosten: volgens Het Laatste Nieuws is personeelsbestand met bijna 6% gedaald op jaarbasis. De raad van bestuur heeft ook aangekondigd af te zien van een aantal prestatiegerichte bonussen voor het lopende boekjaar.